تور مجلزی و بازدید مجازی از هتل

بررسی میزان رشد تکنولوژی و فناوری‌های رایانه‌ای در همه زمینه‌ها نشان‌دهنده نفوذ روزافزون این «صنایع مجازی» به عرصه‌های حقیقی زندگی است. تحلیل تاثیرات و بازخوردهای این صنایع نشان‌دهنده مثمر به ثمر بودن این مولفه در اکثر عرصه‌های ورود یافته می‌باشد. یکی از سرشاخه‌های اصلی و مرتبط با حیطه روابط عمومی دیجیتال، «سامانه‌های بازدیـد مجـازی» یا همـان virtual tour است.
پس از گذشت سالیان دراز، آرزوی بازدید از نقاط مختلف جهان بدون حضور فیزیکی بشر تحقق یافته و با راه‌اندازی سامانه‌های بازدید مجازی درسطح دنیا، نه تنها آرزوی گردشگران در بازدید از مکان‌ها و ابنیه تاریخی ملل گوناگون دنیا از طریق شبکه جهانی اینترنت فراهم گشته است بلکه این فناوری نو در اختیار فعالان فرهنگی و اقتصادی جهت اطلاع‌رسانی بدون مرز قرار گرفته و با اقبال بسیار چشمگیری رو به رو گشته است.
سامانه بازدید مجازی، این قابلیت را برای کاربران فراهم می‌آورد که بدون حضور فیزیکی و از طریق شبکه جهانی اینترنت و یا رایانه شخصی خود، از امکانات و خدمات مرکز مورد نظر به صورت کاملا سه بعدی، با تمام جزییات، همراه با محیطی زنده و گرافیکی کاملا زیبا بازدید نماید.

ظرفیت‌های بازدید مجازی در هتلداری :

شاید بتوان قابلیت‌ها و شیوه‌های استفاده از این فناوری روز دنیار را در ارتباط با شبکه عاملیت وابسته به چرخه هتلداری کشور در سه گروه زیر خلاصه کرد:

1- جامعه هتلداران

مالکین هتل‌ها، سرمایه‌گذاران و واسطه‌های عمرانی صنعت هتلداری در این موارد می‌توانند از این قابلیت‌های سامانه بازدید مجازی استفاده کنند،
معرفی بنا، فضاسازی و ظرفیت‌های عمرانی
تهیه اسناد و گزارشات حین ساخت پروژه‌های هتل‌سازی
تسهیل روند فروش و واگذاری

2- شرکت‌های تخصصی تولید صنایع هتلداری

این شرکت‌ها به عنوان تولیدکننده لوازم مورد نیاز هتلینگ کشور و صنایع وابسته به آن می‌توانند از این ظرفیت‌ها در جهت تسهیل تبلیغات و بازاریابی خود استفاده کنند؛
عکاسی تخصصی 360 درجه از محصولات
تولید کاتالوگ‌های دیجیتال
معرفی قابلیت‌ها و شبیه‌سازی محصولات
استفاده از تکنیک‌های نرم‌افزاری برای مقایسه با محصولات مشابه

3- جامعه گرداننده هتل‌ها

این گروه به عنوان اصلی‌ترین بخش شبکه عاملیت به عنوان مهره نهایی این شبکه عمل کرده و مدیریت اسکان، بازاریابی توریسم و خروجی نهایی این صنعت را که همان «هتلداری» است، انجام می‌دهد؛ بیشترین استفاده از ظرفیت‌های سامانه بازدید مجازی در این بخش نمود پیدا می‌کند:
تبلیغات محیطی، رسانه‌ای و فردی در سه پکیج موبایلی، رایانه‌ای و مولتی مدیا
ساخت کیوسک‌های اطلاع‌رسانی
مدیریت منابع (جست‌وجو، تحلیل آمار و انبارداری)
انتقال مفاهیم فرهنگی، آموزش کارکنان
حذف نیروی انسانی (راهنمایان مجازی، گارسون مجازی، پذیرش مجازی و ...)

دو تصور اشتباه:

بازدید مجازی عکاسی پانوراوما نیست! بلکه تکنیک عکاسی پانوراما یکی از تکنیک‌های مورد استفاده در این مقوله می‌باشد.
نیاز به تجهیزات نرم‌افزاری خاص برای ارایه بازدید مجازی وجود ندارد! تلفن همراه، رایانه شخصی و صفحات وب و مولتی مدیاهای خانگی به راحتی قابلیت بارگذاری سامانه‌های بازدید مجازی مدرن را پشتیبانی می‌کنند.

یک بازدید مجازی خاص باید چگونه باشد؟

حال که به ضرورت استفاده و معرفی ظرفیت‌های کاربردی این تکنیک پرداختیم بهتر است به صورت خلاصه ویژگی‌های یک بازدید مجازی همراه با علم روز دنیا را برشماریم.

اهمیت زبان برنامه‌نویسی

در تهیه تورهای مجازی معمـول از برنامـه‌های آماده و گرافیکی جهت آماده‌سـازی تور استفـاده می‌گردد حال آن‌که سامانه بازدیدی همراه با علم روز دنیا باید علاوه بر کیفیت بالا، امکان اضافه نمودن جلوه‌های گوناگون و منحصر به فرد را در نرم‌افزار خروجی امکان‌پذیر نمایید که این امر ضرورت استفاده از تیمی مجرب و تخصصی را گوشزد می‌کند.

قرار دادن hot spot در داخل تصاویر

Hot Spot عبارت است از یک موقعیت فیزیکی در تصاویر پانوراما که یک کلیک بر روی آن توسط کاربر منجر به انجام یک فرایند خواهد شد. این فرایند می‌تواند عمل رفتن به یک نمای دیگر، نمایش یک غرفه مجازی، بارگذاری یک پانوراما و یا نمایش محتوای یک بسته اطلاعاتی باشد. آنچه که در اکثر موارد مشابه صورت می‌پذیرد قراردادن دکمه به عنوان Hot Spot می‌باشد که علاوه بر پایین آوردن کیفیت نمایش و سرعت، امکان هدایت و رهبری سریع و آسان را برای کاربر مشکل نموده و در زیبایی گرافیکی کار اثری بسیار منفی بر جای می‌گذارد. حال آن‌که سامانه بازدید همگام با علم روز دنیا باید با بهره‌مندی از زبان‌های برنامه‌نویسی قدرتمند این امکان را به کاربر دهد که Hot Spot را در محیط خود پانوراما ایجاد کرده و از قراردادن شیء اضافه به عنوان دکمه که باعث کاهش چشم‌گیر ارزش هنری، زیبایی و ظرافت اثر می‌گردد، جلوگیری نماید.

کیفیت نهایی تصاویر و عکاسی گیگاپیکسلی

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سامانه بازدید مجازی همگام با تکنولوژی روز دنیا، خروجی 200 مگاپیکسلی تصویر نهایی و قابل ارایه به مشتری می‌باشد که باعث بالا بردن کیفیت کار در ارایه جزییات و در نهایت افزایش دقت و لذت بیننده می‌گردد. غالبا این‌گونه تصاویر با استفاده از ربات‌های عکاس ثبت می‌گردد که هم اکنون استفاده از این تکنولوژی در ایران بسیار نادر و کمیاب است.

عکاسی 360 درجه از اجسام؟

یکی از بهترین راه‌حل برای به تصویر کشیدن جزییات اشیاء و ارایه صحیح آن در کنار اطلاعات مرتبط در پایگاه‌های اینترنتی و یا نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای، عکاسی 360 درجه از آن‌ها می‌باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این روش عکسبرداری، می‌توان کیفیت بالا تصاویر را برشمرد که همین علت بازدیدکننده می‌تواند جزییات اشیاء را مشاهده نموده و با استفاده از حرکت چرخشی 360 درجه آن، به خوبی با ویژگی‌های اشیاء آشنا شوند.

امکان درج توضیحات در داخل تصاویر
امکان ثبت تصاویر با جزییات بالا
استفاده هدفمند و هوشمندانه از لنزهای wide و fisheye
فناوری‌های شبیه‌سازی محیطی (شب و روز- فصول- افکت‌های تصویری و ...)
بهره‌مندی از پانورامای کروی و عدم اعوجاج تصاویر
صدای سه بعدی و نمایش سه بعدی اجسام خاص
امکان جست‌وجو در تصاویر
ایجاد نقشه و طراحی پلان موقعیت کاربر
قابلیت پیاده‌روی مجازی
امکان قرار دادن مولتی مدیا در درون برنامه بدون باز شدن صفحه مجزا

در انتها ذکر این موضوع بسیار حایز اهمیت می‌باشد که امروزه استفاده از فناوری‌های نوین همانند بازدید مجازی کمک شایانی به بخش بازاریابی و فروش صنایع مختلف و به ویژه صنعت گردشگری و هتلداری کرده و شاهد افزایش گردشگران و مسافرانی در مراکز اقامتی هستیم که از این سامانه‌ها بهره می‌برند. بازدید مجازی یکی از تکنولوژی‌های نوین در صنعت IT است که با سرعت فراوانی در حال رشد و کاربردی شدن است.

خوشبختانه این فناوری در کشور ایران نیز به خوبی رشد کرده و شرکت‌هایی همچون شرکت سروش مهر رضوان (www.smgroup.ir) این تکنولوژی نوین را توسعه داده‌اند.

منبع : شماره 52 نشریه هتل

دانلود فایل PDF 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي شرکت سروش مهر رضوان محفوظ مي باشد.