Starbreezeشرکتی است که تازه ورود خود به حوزه واقعیت مجازی (و به صورت کلی تر سخت افزار) را جشن می گیرد اما با وجود همین سابقه کوتاه، موفق شده نام های بزرگی را با خود همراه نماید.

استودیوی سازنده بازی تیراندازی Payday 2 فاش ساخته که ایسر قرار است آن را در طراحی، تولید و فروش هدست واقعیت مجازی اش که StarVR نام دارد یاری نماید و برای این منظور حتی در نظر دارند که یک گروه مشترک را تشکیل دهند.

دستکش Manus VR که به‌تازگی ویدیوی جدیدی از عملکرد آن منتشر شده است، قرار است در نقش یک رابط بین دستان بازی‌کننده و یا کاربر استفاده‌کننده از هدست‌های واقعیت مجازی عمل کند و حرکات دست و انگشتان فرد را به‌صورت کامل، در محیط بازی شبیه‌سازی کرده و اصطلاحا آن را رندر کند.

آکیلس ریفت، اچ تی سی وایو، پلی استیشن وی آر، سامسونگ Gear VR و کاردبرد گوگل تنها برخی از هدست های واقعیت مجازی ارائه شده به بازار هستند که برای جذب کاربران بیشتر و به دست آوردن سهم خود از بازار با یکدیگر رقابت می کنند.

در سال 2010 میلادی که گوگل به استخدام Amit Singh علاقمند شد، این فرد حدودا بیست سالی را در اوراکل کار می کرد. اما با پیوستنش به غول جستجوگر، واحدی تحت عنوان Google for Work (ارائه دهنده تکنولوژی های پیشتاز مبتنی بر کلاود) پا گرفت و با مدیریت این فرد لایق به جایگاه های خوبی هم دست یافت.

کمپانی اپل در سه ماهه نخست امسال برای اولین بار با کاهش فروش روبرو شد. بر اساس اخبار منتشر شده، اپل با افزایش سرمایه بخش R&D (تحقیقات و توسعه) خود به بیش از ۱۰ میلیارد دلار در جستجوی راهکاری جدید برای تولید عظیم بعدی این کمپانی است.

گوگل برای اولین بار با ارائه هدست ارزان‌‌قیمت Google CardBoard قدم به دنیای واقعیت مجازی گذاشت. بر اساس شایعات جدید این کمپانی قصد دارد در کنفرانس Google I/O سال جاری میلادی که به زودی برگزار خواهد شد، محصول جدید دیگری با نام اندروید وی‌آر (Android VR) معرفی کند.

امسال را می توان آغاز خیزش تکنولوژی واقعیت مجازی نام نهاد و دو شرکت آکیلس وی آر و سامسونگ در این زمینه نقش بسیار موثری داشتند. آکیلس با عرضه هدست آکیلس ریفت و کمک به سامسونگ جهت ارائه Gear VR، قطعا یکی از پیشگامان این حوزه محسوب می شود.

فیسبوک می گوید که به زودی قرار است قابلیت تماشای تصاویر 360 درجه را از طریق مرورگر وب به سایت خود اضافه کند و تماشای آن دقیقا به همانگونه خواهد بود که حالا ویدیوهای 360 درجه را می بینیم. به راحتی می توان با ماوس روی تصویر کشید تا به جهات مختلف بچرخد.

شرکت های کره ای ال جی و سامسونگ در صنایع متعددی با یکدیگر رقابت دارند، اما زمینه اصلی رقابت این دو، بازار ابزارهای الکترونیک و منبع اصلی درآمد آنها (به خصوص سامسونگ) تولید موبایل های هوشمند است. اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، کسب و کار پر رونق بعدی در دهه ی آینده، واقعیت مجازی خواهد بود. بنابراین این دو شرکت نگاه خود را معطوف به تولید محتوای مناسب، برای آشنایی بیشتر مردم با ابزارهای واقعیت مجازی کارآمدشان کرده اند.

سه هفته پیش مشخص شد که هواوی در حال کار بر روی هدست Huawei VR است. امروز کمپانی هواوی از رقیب Gear VR سامسونگ، رونمایی کرد.

همانطور که انتظار می‌رفت این هدست مانند هدست Gear VR سامسونگ پوسته‌ای است که با قرار‌گیری گوشی‌های هواوی در آن محتوای مورد‌نظر اجرا می‌شود. گوشی‌های هواوی P9، P9 Plus، میت 8 و گوشی آنر وی 8 که اولین گوشی کواد اچ‌دی هواوی است، توسط این هدست پشتیبانی می‌شوند.

واقعیت مجازی در حال حاضر به‌تنهایی قدرتی ندارد و هدست‌های ساخته شده برای این تکنولوژی نیاز دارند که از یک سیستم قدرتمند بهره بگیرند تا بتوانند کاربر را به دنیای واقعیت مجازی ببرند. MSI نیز دست به کار شده و قصد دارد با ساخت یک لپ تاپ سازگار با اچ تی سی وایو (HTC Vive)، به کاربران اجازه‌ی آزادی عمل بیشتری دهد.

درحالی‌که بازار گوشی‌های هوشمند رو به اشباع شدن است، دو کمپانی سامسونگ و ال‌جی به‌عنوان جزو اصلی این صنعت قصد دارند تا تمرکز بیشتری را بر روی گسترش و ساخت اکوسیستم واقعیت مجازی خود بگذارند و به‌نوعی فرمانروای هدست‌های واقعیت مجازی موبایلی لقب گیرند.

 

واقعیت مجازی پتانسیل های بالایی در حوزه های درمانی دارد و به عنوان نمونه می تواند افراد را بی آنکه متحمل آسیبی شوند در شرایط تنش زا قرار دهد. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد در جدیدترین آزمایش خود نشان داده اند که این تکنولوژی تا چه اندازه می تواند در درمان اشکال حاد پارانویا مفید باشد.

دیشب در مراسم مخصوص شرکت انویدیا در تگزاس، این کمپانی ابزار‌های جدیدی را برای کمک به توسعه دهندگان معرفی کرد که می‌تواند تجربه واقعیت مجازی را بیشتر به واقعیت نزدیک کند.

حتما شنیده اید یا دیده اید که برخی از گیمرها چندین ساعت وقت خود را صرف بازی های ویدیویی می کنند و گاهی اوقات حتی بیش از ده ساعت بی وقفه به انجام بازی می پردازند. اما واقعیت مجازی یک مدیوم تازه است و هنوز جای خود را میان مردم باز نکرده.

دو کمپانی NextVR و Live Nation قصد دارند با همکاری یکدیگر پخش زنده کنسرت‌های مختلف موسیقی را به هدست‌های واقعیت مجازی Gear VR سامسونگ بیاورند. به نظر می‌رسد که نخستین رویداد نیز در تابستان پیش رو از طریق این هدست قابل پخش خواهد بود.

مایکروسافت هدست واقعیت افزوده هولولنز را در ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی معرفی کرد. این کمپانی فوریه سال جاری میلادی از جزئیات سخت‌افزاری هولولنز پرده برداشت؛ اما اشاره‌ای به نوع پردازنده‌ی مورد استفاده نشد. حال اطلاعاتی منتشر شده که نشان از بکارگیری یک تراشه‌ی اتم اینتل در این محصول دارد.

یکی از مشکلات بزرگ هدست های واقعیت مجازی فعلی این است که با استفاده مداوم از آنها، برخی افراد دچار حالت تهوع می شوند. اگرچه چنین مشکلی ممکن است در برابر تجربه ای که از حضور در محیط واقعیت مجازی کسب می شود کم اهمیت به نظر برسد، اما از سوی دیگر سبب خواهد شد بخش اعظمی از علاقه مندان به تکنولوژی مورد اشاره را اشخاصی تشکیل دهند که قادر به تجربه آن نخواهند بود.

بسیاری از افراد واقعیت مجازی را گام بعدی برای کسب تجربه های جدید در حوزه تکنولوژی می دانند و تا به امروز صدها و بلکه هزاران اپلیکیشن و بازی مختلف برای هدست های آن توسعه یافته است. شاید تنها مشکل این باشد که واقعیت مجازی در دنیایی دیجیتالی به وقوع می پیوندد و امکان لمس اشیا یا تعامل واقعی با جهانی که در مقابل چشمان قرار می گیرد، وجود ندارد. اما مایکروسافت اخیرا به راهکاری جالب دست یافته که به یاری آن، امکان لمس بلوک های بازی ماینکرفت به وجود آمده است.

Virtual Realityها یا واقعیت مجازی فناوری فوق العاده جذابی است و توانایی متحول کردن سرگرمی های روزمره انسان را دارد. همانطور که رادیو، تلویزیون و گوشی های هوشمند زندگی و سرگرمی مردم را در گذشته تغییر دادند. اما اگر بی تاب تجربه آن هستید و برای خرید قصد دارید صدها دلار هزینه کنید، بهتر است دست نگه داشته و قبل از آن کمی تامل کنید. اگر بخواهیم هدست ی واقعیت مجازی را با گوشی های هوشمند مقایسه کنیم، الان دقیقا در مرحله ای قرار داریم که اولین آیفون قرار داشت. بدون تردید آیفون 4، اولین مجموعه از گوشی های هوشمند اپل بود که به بلوغ و تکامل مناسب برای تجربه همگان رسیده بود.

کليه حقوق مادي و معنوي مطالب مندرج، براي شرکت سروش مهر رضوان محفوظ مي باشد.